Rozmowa fryzjera z klientem – dlaczego to najważniejszy etap stylizacji włosów?

Wielu fryzjerów i stylistów jest przekonanych, że fach w ręku, biegłość w obsłudze nożyczek i grzebienia wystarczy, by klienci ustawiali się w kolejce do skorzystania z ich usług. Choć bez dobrze opanowanego rzemiosła nie można pracować w salonie fryzjerskim, nie należy przy tym lekceważyć tak zwanych umiejętnościach miękkich i najważniejszej z nich – empatycznej  rozmowy z klientem. To dzięki niej można poznać jego oczekiwania, ale również zasugerować rozwiązania, które sprawią, że będzie wyglądał lepiej i bardziej stylowo. Czasem można spotkać się nawet z teorią, że rozmowa klienta z fryzjerem jest najważniejszym etapem stylizacji włosów, a wszystko, co dzieje się później, jest tylko konsekwencją tej rozmowy. Może jest w tym trochę przesady, ale rozmowy z klientem na pewno nie da się przecenić. Jak zatem rozmawiać z klientem?

Rozmowa z klientem w salonie fryzjerskim – czego powinna dotyczyć?

Każda wizyta na fotelu fryzjerskim powinna zostać poprzedzona rozmową na temat oczekiwań klienta oraz sposobu wykonania fryzury lub uczesania. Wielu klientów przychodzi jednak do salonu fryzjerskiego bez konkretnego pomysłu na swoje włosy, czasem jedynie z wizją lub oczekiwaniami co do  podpowiedzi ze strony fryzjera Żeby jednak móc taką rozmowę przeprowadzić trzeba śledzić magazyny branżowe, przeszukiwać Internet w poszukiwaniu inspiracji, a także ogólnie interesować się trendami i dobrym stylem – nie tylko w kwestii fryzur. Pozwoli to spojrzeć na klienta holistycznie – dostosować cięcie i uczesanie nie tylko do aktualnych potrzeb, ale również urody, stylu ubierania, a nawet do dominujących cech ––charakteru.

Rzeczowo czy po przyjacielsku – jak rozmawiać z klientem?

Z jednej strony wizyta u fryzjera powinna być przyjemnością, chwilą relaksu, więc rozmowa w miłej atmosferze na pewno będzie do niej dobrym dodatkiem. Z drugiej jednak – nie każdy klient ma ochotę na pogaduszki w salonie fryzjerskim. Trzeba w tej sytuacji zdać się na własną intuicję. Nie ulega jednak wątpliwości, że kilka zasad rozmowy czy ogólnie – zachowania – jest uniwersalnych. Podstawą rozmowy z klientem w salonie fryzjerskim powinna być zawsze kultura osobista i skupienie się na potrzebach klienta. Trzeba raczej słuchać niż oczekiwać tego, że klient będzie słuchał. Nie należy się narzucać i umieć wyczuć moment, w którym klient ma ochotę na rozmowę, a w którym lepiej skupić się na pracy. Osoby bardziej rozmowne powinny powstrzymać swoją skłonność do poziomu akceptowalnego dla klienta, osoby bardziej nieśmiałe – przemóc się i również próbować rozmawiać z klientem. Rozmowa z klientem wymaga sporego wyczucia – niektórzy mają wrodzoną taką umiejętność, u innych fryzjerów pojawi się wraz z doświadczeniem.

Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami podczas rozmowy z klientem w salonie fryzjerskim?

Nie każda rozmowa z klientem w salonie fryzjerskim utrzymana jest w luźnym, przyjacielskim tonie. Czasem mogą pojawić się sytuacje kłopotliwe lub trudne. Pierwsza może wyniknąć już na samym początku – podczas ustalania zakresu strzyżenia. Może zdarzyć się sytuacja, gdy klient zdecyduje się na uczesanie, w którym będzie się źle prezentować lub będzie ono bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do realizacji. Dobry fryzjer w profesjonalnym salonie fryzjerskim powinien w takiej sytuacji interweniować i przekonać klienta do zmiany decyzji. Jak najłatwiej tego dokonać? Używając argumentów i pokazując alternatywne rozwiązania. Jeśli klient, mimo wszystko, nie będzie chciał zmienić zdania, nic już nie można na to poradzić, ale zawsze dobrze jest polecać rozwiązania  optymalne dla klienta. O wiele bardziej problematyczna jest sytuacja, gdy klient jest niezadowolony z efektu pracy fryzjera. Do tego trzeba zawsze podchodzić z pokorą i przeanalizować najpierw czy swoją pracę wykonało się poprawnie – jest ona zgodna z ustaleniami, a podczas strzyżenia nie popełniono żadnych błędów. Dopiero gdy jest się absolutnie pewnym, że wykonało się pracę zgodnie ze standardami, można próbować przekonać klienta do swoich racji. Nadal jednak trzeba zachować kulturę osobistą i spokój.

Dobry fryzjer w profesjonalnym salonie zawsze rozmawia z klientem

W pracy fryzjera nic nie zastąpi wprawnych rąk, talentu, wiedzy i doświadczenia. Rozmowa z klientem dodatkowo może znacznie tę pracę ułatwić i sprawić, że gość salonu fryzjerskiego poczuje się lepiej obsłużony. Rozmowa może również poprawić atmosferę, pomóc nawiązać bliższą relację z klientem i sprawić, że nie tylko będzie regularnie wracał, ale również polecał salon fryzjerski rodzinie i znajomym.

DOŁĄCZ DO NAS

Pracuj z nami Pracuj z nami

Chcę do JLD!